zondag 4 januari 2015



Hehe, eindelijk dan een keer écht langlaufen, op een échte langlaufroute! ^_^ Het ging best goed! Ik ben maar een keer onvrijwillig gevallen en heb het bochten maken en remmen redelijk onder controle, hoewel het er nog vrij hakkelig uitziet allemaal... x'D

zondag 5 oktober 2014

zaterdag 13 september 2014

De eerste foto is van het noorderlicht zoals het in Trondheim gezien werd! Voor ons waren de kleuren niet zo helder, maar de vorm was inderdaad ook zo bij ons, een heel groot deel van de hemel was bedekt met een golvend lichtgordijn, met boven ons een middelpunt waar het allemaal samen kwam en daarnaast een soort ring die het afscheidde van de donkere sterrennacht. Wij zagen het licht in de kleuren van de tweede foto. Misschien door het licht van de maan? Het was in ieder geval magisch mooi! :D





Noorderlichtnacht


Noorderlichtnacht

'Waaaaaaaauuuuuwwww'  :)))

Het is lang geleden dat ik een blog heb geschreven, meestal doet Wanda dat. Maar de tocht van gisteren wilde ik toch wel even delen.

Vrijdag 12 september was er een grote Noorderlichtactiviteit te zien, zelfs in Nederland. Omdat we slechts 1 keer het noorderlicht hebben gezien, en ook nog maar een klein stukje, wilden we het groots aanpakken. Naar de top van de berg met de tent! Dus gisteravond zijn we om 20:30 naar de Norska gegaan, ongeveer 10 minuten rijden van ons huis. De tocht zelf duurt ongeveer 3 kwartier, als je doorstapt. Terwijl we omhoog liepen, zagen we al een mooie zonsondergang. Om de minuut keek ik om me heen of ik een glimp van het Noorderlicht kon opvangen, maar die liet zich nog niet zien. Onderweg kwamen we drassige stukken tegen, waar men planken had neergelegd om er makkelijk overheen te kunnen komen. De maan kwam vanachter de bergtop vandaan en begeleidde ons naar het laatste stukje naar de top. Uiteindelijk daar aangekomen, waar we een mega-uitzicht en zonsondergang hadden.

Snel een plekje uitgezocht, met hoofdlampje om bij te schijnen, en de tent opgezet. Toen uiteindelijk de zon helemaal weg was en de maan rustig over de fjorden scheen, kwam er een enorme rust. Nu wachten op het licht.




Zonsondergang

Even later...

'....'

'Is dat het?

'Wat, dát? Nee, dat is de nevel.'

'O...

'Hé, wacht eens, dat was er net nog niet, daar, die streep..en nu is hij weg, zou het dan..

JAAAAA!!

' (zie titel) '

*blij dansend*


Plots waren er over verticale strepen te zien, eerst heel lichtjes wit, maar later steeds sterker groen en paars. De strepen voegden zich samen en verdwenen dan weer, en uiteindelijk lichtte de hele noordkant op, als een gordijn. Het leek wel het omniversum, waar je naar een show kijkt tegen een bol scherm. Af en toe was het zo scherp, dat je een groene lijn zag dansen. Wat. Vet.

Het was voor de camera niet mogelijk om het vast te leggen, daarvoor was het te donker. Maar het uitzicht de volgende morgen vanaf 05:30....zie je hier onder.


Mooi


Wolkjes


Panorama
Achterkant Panorama

Mummy

Rød, hvit og blått

Sola!




Halo om de zon





Panorama

Panorama


En het was goed

Bergemsvatnet

Torjulvågen

Waar ben je nou??

What's sopp?

Berg met baard

Andere kant

Tent met dauw

Overal mooi! :)

Een 9,5 voor de uitvoering

World wide web

Webmaster


Vers water



Dag, dag!

Wat een mooi landschap. En zo dicht bij huis. Voor iedereen uit Nederland: kom langs en dan laten we je zien hoe de Noorse natuur eruitziet!

Hilsen,

Leon og Wanda














zondag 31 augustus 2014

Een panorama foto van onze tocht:


Vandaag een klein fietstochtje gemaakt heen en terug naar Vågbø... wat een prachtig land! Lekker aan de waterkant gezeten, muisstil... Ook superzonnig weer hier, nu, dus toen we terugkwamen heb ik ons nieuwe terras (bijna af) een likje beits gegeven. En onderweg terug vond ik nog wat trofeeën in het bos...


Als eerst vond ik deze reuzen, waarvan ik wist dat ze in ieder geval tot de boleten-familie horen. In deze familie zijn er geen giftige soorten, althans niet in Noorwegen, dus het is redelijk veilig om ze te plukken voor amateurs zoals ik. Twee soorten ervan zijn niet lekker, maar als het goed behoren deze tot de Steinsopp, een erg lekkere paddestoel!



En even daarna kwam ik twee cantharellen tegen, en waar er een paar zijn, moeten er meer zijn! Deze zijn ook veilig, omdat er maar vier soorten cantharellen zijn en ze allemaal lekkere, eetbare paddestoelen zijn. Dat wordt smullen vanavond!


En wat leuk om dit allemaal te leren, ik hou ervan dat het hier nog in de cultuur zit om er op uit te gaan en je avondeten uit het bos te halen! :)


vrijdag 15 augustus 2014

Nog een update van de tuin... zoals jullie misschien op Facebook gezien hebben, zijn we nu bezig met een terras! <3 it! :D

De tuin als gezien vanaf de heuvel die overgaat in de tuin van onze verhuurders.



De tafel, die nog onderworpen gaat worden aan mijn creativiteit... :p



De pompoenen, die we in een tractorband hebben geplant...



Het eerste perkje, in volle bloei...



Een kleine pompoen, maar groeiend!



Een piepklein pompoentje! :)



Deze pompoen wordt een kampioen! 


Het perkje met eetbare bloemen... de meesten althans, zit ook wat onkruid tussen.



Dit was de vuurplaats, nu even wat rommelig met de constructiewerkzaamheden...



Ons nieuwe terras in aanbouw! Van stukken hout gehaald bij de stort, in prachtige afgebladderde verfkleuren. Een combi van houtkleuren, bruin, grijsachtig en groen/turkoise tinten.





Dit is een stukje beek, een van de plekken die in aanmerking komt om een mini-zwemvijvertje aan te leggen. Ik heb al gepraat met de buurvrouw met wie we deze beek delen, en zij was heel enthousiast over het idee! En wees eens eerlijk... wie zou dat niet zijn? ;)



Vond dit plekje vooral heel mooi, waar het water in het poeltje stroomt tussen deze stenen met mos door. Je hoort het dan constant druppen hier.



Alvast even een stoel neergezet voor de voorpret! Ik verheug me er zo op dat ik hier dan 's ochtends in mijn dagboekje kan schrijven en dat we hier dan kunnen eten 's avonds, natafelen, met vrienden zitten... Heeeeeerlijk!



Dat was het dan weer even, hoop dat jullie hebben genoten van de foto's! :)