Noorderlichtnacht
'Waaaaaaaauuuuuwwww' :)))
Het is lang geleden dat ik een blog heb geschreven, meestal doet Wanda dat. Maar de tocht van gisteren wilde ik toch wel even delen.
Vrijdag 12 september was er een grote Noorderlichtactiviteit te zien, zelfs in Nederland. Omdat we slechts 1 keer het noorderlicht hebben gezien, en ook nog maar een klein stukje, wilden we het groots aanpakken. Naar de top van de berg met de tent! Dus gisteravond zijn we om 20:30 naar de Norska gegaan, ongeveer 10 minuten rijden van ons huis. De tocht zelf duurt ongeveer 3 kwartier, als je doorstapt. Terwijl we omhoog liepen, zagen we al een mooie zonsondergang. Om de minuut keek ik om me heen of ik een glimp van het Noorderlicht kon opvangen, maar die liet zich nog niet zien. Onderweg kwamen we drassige stukken tegen, waar men planken had neergelegd om er makkelijk overheen te kunnen komen. De maan kwam vanachter de bergtop vandaan en begeleidde ons naar het laatste stukje naar de top. Uiteindelijk daar aangekomen, waar we een mega-uitzicht en zonsondergang hadden.
Snel een plekje uitgezocht, met hoofdlampje om bij te schijnen, en de tent opgezet. Toen uiteindelijk de zon helemaal weg was en de maan rustig over de fjorden scheen, kwam er een enorme rust. Nu wachten op het licht.
 |
| Zonsondergang |
Even later...
'....'
'Is dat het?
'Wat, dát? Nee, dat is de nevel.'
'O...
'Hé, wacht eens, dat was er net nog niet, daar, die streep..en nu is hij weg, zou het dan..
JAAAAA!!
' (zie titel) '
*blij dansend*
Plots waren er over verticale strepen te zien, eerst heel lichtjes wit, maar later steeds sterker groen en paars. De strepen voegden zich samen en verdwenen dan weer, en uiteindelijk lichtte de hele noordkant op, als een gordijn. Het leek wel het omniversum, waar je naar een show kijkt tegen een bol scherm. Af en toe was het zo scherp, dat je een groene lijn zag dansen. Wat. Vet.
Het was voor de camera niet mogelijk om het vast te leggen, daarvoor was het te donker. Maar het uitzicht de volgende morgen vanaf 05:30....zie je hier onder.
 |
| Mooi |

 |
| Wolkjes |
 |
| Panorama |
 |
| Achterkant Panorama |
 |
| Mummy |
 |
| Rød, hvit og blått |
 |
| Sola! |
 |
| Halo om de zon |
 |
| Panorama |
 |
| Panorama |
 |
| En het was goed |
 |
| Bergemsvatnet |
 |
| Torjulvågen |
 |
| Waar ben je nou?? |
 |
| What's sopp? |
 |
| Berg met baard |
 |
| Andere kant |
 |
| Tent met dauw |
 |
| Overal mooi! :) |
 |
| Een 9,5 voor de uitvoering |
 |
| World wide web |
 |
| Webmaster |
 |
| Vers water |
 |
| Dag, dag! |
Wat een mooi landschap. En zo dicht bij huis. Voor iedereen uit Nederland: kom langs en dan laten we je zien hoe de Noorse natuur eruitziet!
Hilsen,
Leon og Wanda